Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
onsdag, december 14, 2005

Umeå. Del 1

Varje stad har sin identitet i sina innevånare. Jag har länge sökt sanningen bakom den ack så omtalade staden Umeå. Äntligen har jag nu funnit den och delar gärna med mig. I flera delar kommer jag att gå igenom alla nu levande generationer umeåbor. Vi börjar med den viktigaste. Umeågubben.

Umeås ryggrad står att finna i Umeågubben. Han är en mycket aktiv pensionär med typisk klädstil. Huvudet pryds av en gubbkeps i varmt material. Ibland har han lappar som täcker öronen, men ofta ligger mössan bara på hjässan. Under de flesta årstider bär han täckjacka i mycket mjukt bomullsmaterial, inte på nära håll vatten- och vindtåliga som de vinterjackor vi andra bär. Jackan är urblekt, kanske röd eller grön. Umeågubben bär alltid kavajbyxor och skinnskor. Han är proper men inte snobbig. Välklädd men utan elegans. Som många gubbar i Västernorrland uppskattar han att köpa billiga kläder och bär dem länge. Hans hud är mycket mjuk och slapp till skillnad mot exempelvis västkustgubben.

Han gillar att vara utomhus. I alla väder ser man honom promenera, åka spark eller gå ur med hunden. Han gillar friluftsliv av enklare sort, att pimpla eller spatsera men åker inte skidor (inte ens slättförs). Det absolut roligaste som finns är att åka ut till flygplatsen i sin välstädade Volvo 740 och hämta någon. Han för ett enkelt liv, gillar kokt varmkorv, klagar inte, är måttligt sportintresserad av främst individuella grenar, tycker att tjejerna i IUK är härliga och har en mycket rar fru som sällan syns med honom på hans eskapader. Hans yrke fanns inom statlig eller kommunal verksamhet. Vanligast inom Banverket. Dessa män finns i de flesta norrländska orter men Umeå sticker de ut. I andra städer är de inte lika synliga av den enkla anledningen att i Umeå är de väldigt många och väldigt inflytelserika.

Umeågubben är en slags alfahanne för hela staden och man kan summera honom med att säga att han gillar ”friska tag”.




6 Kommentarer:

En annan Umeåtyp som jag lagt märke till är de unga killar med blont krulligt hår som verkar finnas överallt i Umeå. De är alltid snälla, är alltid lika varandra och pratar Umeådialekt.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 12:17 em  

.....

du har rätt. jag kommer klättra ner i ålder i kommande avsnitt.

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 4:43 em  

.....

Jag är en ume-kille med krulligt hår. är det något fel med det?

Skrivet av Anonymous Anonym @ 5:00 em  

.....

det är inget fel med Umeå alls. Varken killar, tjejer, gubbar eller gummor. Rakt eller krulligt hår.

Vi bara kartlägger, vi dömer ingen.

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 5:22 em  

.....

Ang. krullhåriga Umeåbor och jonatans kommentar vill jag tillägga att alla alltid tycker om dessa krullhåriga ungdomar. Iaf de som jag träffat.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 6:58 em  

.....

"Det absolut roligaste som finns är att åka ut till flygplatsen i sin välstädade Volvo 740 och hämta någon."

Fantastiskt! Umeågubben är vanligare än vad man tror, och han finns även utanför Umeå.

Skrivet av Blogger - @ 11:10 fm  

.....

Skriv en kommentar