Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
onsdag, januari 18, 2006

När jag rakade av mustaschen

Det var en gång för tre veckor sen. Jag hade varit på julfirande hemma i Luleå och kommit hem till min lägenhet. Beslutet var redan taget. Mina närmsta vänner redan informerade om vad som komma skulle.

Tiden med mustasch var över. Det hade gått för långt. Ibland måste man ta tuffa beslut och gå vidare i livet.
Under julledigheten hade jag haft kval. Ska jag eller inte? Å ena sidan ville jag inte fastna med en viss ansiktsprydnad så här tidigt i livet. Å andra sidan gillade jag mitt utseende med mustasch. Men så en kväll kom dödsstöten. En gammal klasskamrat sa att hon måste få prata med mig enskilt. Hon hade något viktigt att ta upp. Vi gick undan och hon förklarade från sitt innersta hjärta att jag måste ta bort "den där mustaschen, du ser ut som din far!"

Mina tankar gick tillbaka till en svunnen tid i min barndom, ett minne som etsat sig fast. Min familj firade en av många lyckliga jular tillsammans och skulle åka och hälsa på någon släkting. Plötsligt tar min far ett beslut som får hela familjen att vända honom ryggen. Hans söner tittade konstigt på honom, grät, sa att de inte tyckte om honom längre och hans fadersroll ifrågasattes. Färden till släkten var en plåga, spänningarna under middagen påtagliga. På vägen hem ångrade min far sig till allas vår glädje. Han skulle spara ut mustaschen igen och aldrig mer raka av den.

För att inte fastna plockade jag alltså upp rakhyveln den där kvällen för några veckor sedan. Det var över ett år sen sist men hade lika gärna kunnat vara tjugo. Tio förväntansfulla minuter senare stod jag framför spegeln och betraktade.

Jag liknade inte min far längre. Spegelbilden liknade den man som tog bort mustaschen en jul för femton år sen.

Det tog länge innan jag förlikade mig med att likna denne man. Men hellre svika en blogg nu än svika sina barn i framtiden.




3 Kommentarer:

Hahaha, skitbra!

Skrivet av Anonymous Anonym @ 11:33 fm  

.....

Klockrent inlägg!

Skrivet av Anonymous Anonym @ 1:46 em  

.....

"Hår växer ut och hår kan skäras av - inget är definitivt."

Jo - håravfall.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 5:58 em  

.....

Skriv en kommentar