Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
torsdag, februari 09, 2006

Schmumeå. Del 1.

Punken är och har alltid varit en reaktion på humorn.

Många brukar undra hur det kommer sig att hardcore-punken aldrig verkar försvinna. Det är en ganska befogad fråga, med tanke på att den har hängt med sen grungen. Många har en skev bild av att punken hör ihop med smuts och en fattig livsstil. Det är en nidbild skapad av punkarna själva. Men faktum är att punken som rörelse hör ihop med humorn. Följ med i vår punkexpedition!

Både musik och humor formades i efterkrigstidens välfärd. Humorn gick länge ut på att två akademiker med kavaj och en tjej med kjol drog vitsar. Vitsarna handlade ofta om att inte kunna angöra en brygga och för att få folk att skratta pratade man skånska. Musiken gick ofta ut på att fyra medelklassmän spelade musik som handlade om att man var kär och skulle ut på båtsemester.

Under sjuttiotalet dök det upp avancerade provokativa tankar inom humorn. Man kritiserade kungen och gjorde narr av gamla berättelser om riddare. Detta lockade ungdomar i storstan som varken gillade riddare eller kungar. De började klä sig som riddare och sjöng hätska texter om kungen. Punken var härmed född.

Åttiotalet var en förvirrad period för både punken och humorn. Folk skrattade åter igen åt båtskämt och punkarna hade ingen tydlig agenda. Vissa körde med riddarkläder, andra med kavaj och man skrek ut hätska texter som egentligen inte handlade om något.

Som tur var lurade det gyllene nittiotalet bakom nästa hörn. Detta årtionde av kris skulle innebära en blomstrande tid för oss. Ironin föddes och ingen behövde stå för något av sina skämt. Humorn var smart och kunde varken ifrågasättas eller förklaras. Punken reagerade genom att vara allvarlig. Aldrig har någon varit så kritisk som HardCore-punkarna var. De var arga och pålästa. De ifrågasattes och svarade med knivskarpa argument och aktioner. Många kan idag skämta bort sina aktioner mot Scan, men det var inget skämt då och har aldrig varit.
Då var det ack så allvarligt, ack så allvarligt.

Nollnolltalet har lärt oss att må illa över verkligheten och finna det underhållande. Med handkamera slungas man rakt in i folks tillkortakommanden. Inga pålagda skratt eller visuella effekter. Pionjärerna fick oss att skratta åt dvärgar, spyor och hjärnskakningar. Förädlarna ger oss ångest över att se hur hemskt det kan vara att vara sämst och tro att man är bäst i världen. Nollnolltalet handlar om att exponera sin orädsla för döden. Och med handen på hjärtat verkar dagens Schmumeåpunkare inte vara oroliga för att de sysslar med något förlegat.
De verkar helt orädda och oberörda.
Barn av sin tid, hade en tönt sagt, men jag säger det då inte.




3 Kommentarer:

För det första måste jag gratulera till en fantastisk blogg. Den har en egen stil som känns personlig och befriande bland andra bloggar.

Jag har bott i Umeå under nittiotalet och besöker numera staden ett par gånger per år. Jag har inte så stor koll på Umeå längre och baserar följande frågor och åsikter på fragmentariska intryck och känslor utan att ha så stor koll på det egentligen förhåller sig.

Till det viktiga: Ser du hardcorefans som en form av punkare? Ser Umeås hardcorefans sig som punkare? För mig är det svårt att göra den kopplingen. Jag associerar hardcorefansen till en betydligt helare och renare livsstil. De yttre attributen, såsom kläder och frisyrer skiljer sig också markant mellan punkare och hardcorefans i min värld. Jag nämner de yttre attributen därför att jag ser de som oerhört viktiga när en subkultur vill markera gruppkänsla. Om jag tillåter mig att schablonisera är punkare självdestruktiva halvalkisar som har allmänt skabbiga kläder och manér, de har kanske till och med skabblöss på riktigt. De lyssnar på band som Sex Pistols, Charta 77, Dia Salma, Ramones och tycker att David Sandström är en pajas. Hardcorefansen känns mycket mer fokuserade och hygieniska än punkarna. Om jag fortsätter med att göra karikatyrer vill jag beskriva hardcorestilen som något som gått från 90-talets skejtmode till en sorts post-indie-stil med supertighta jeans och minst ett plagg som känns rock n’ roll alá Carlings.

Hardcoren har visserligen en anarkistisk och revolutionär anda, men den känns mycket mer kalkylerad och intellektuell än punkarnas vildare agenda. Hardcorefansen gillar onekligen en massa punkband från 70- och 80-talet och hade en ”punkig” och icke-kommersiell attityd när de bildade Abinanda och Plastic Pride. Jag fattar ändå inte varför hardcoreband och deras fans skulle vara punkare.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 7:47 em  

.....

Härlig reaktion!!!!

Värsta motanalysen, len!

Jag tycker att HC är punk för att den kommer från punk. Punk slut.

Även den hjärndöda smutspunken är punk och även den übersmarta Foucault-punken. När du läser Schmumeå måste du väga in dessa ord: "friska tag".

Punk är som tornedalen. Jobbigt, nejsägande och fascinerande.

Punk är som Tomas Bodström. Väldigt rent och väldigt smutsigt på samma gång.

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 6:35 em  

.....

Även om jag tycker att Umeås HC-människor borde dricka mäsk och onanera offentligt för att få definiera sig som punkare så köper jag ditt resonemang.

Simma lugnt och fortsätt blogga.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 8:30 em  

.....

Skriv en kommentar