Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
tisdag, januari 03, 2006

Praktexemplar

Är i Umeå för att göra fortsatta fältundersökningar. I morse mötte jag som vanligt en Umeågubbe. Han bar en gubbmössa, en mjuk röd täckjacka i bomullsmaterial, fula kavajbyxor och har en promenadkäpp. Jag är tämligen häpen över detta exemplar - praktfullt och värdigt med stabil släkttavla. En renrasig Umeågubbe, mitt på Renmarkstorget en tidig förmiddag i femton minusgrader.

- Har de inte öppnat än? säger han och pekar på Apotekets dörr.
- Nej, det verkar inte som det.
- Men klockan är ju tio, de ska ju öppna nu. Har de tagit sovmorgon kanske? Haha...

Efter några minuter öppnar de. Umeågubben var inte sur eller arg, som man kunnat tro efter förtio år på Banverket. Nej, livet är inte till för att slösas bort på bitterhet, klagan och ilska. Idog plikt inom staten ger en trägen man ro att vänta lite ibland. Att få kliva ut i det friska vädret och handla på Apoteket är ju bland det bästa som finns för en man i sina bästa år som gillar "friska tag". Dessutom är chanserna att möta likasinnade som störst just där, just då.


En annan Umeågubbe, fast med gul jacka i mjukt bomullsmaterial och vintermössa.




0 Kommentarer:

Skriv en kommentar