Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
fredag, oktober 27, 2006

Fredagslistan OBEGRIPLIGA BEGREPP

Uttryck som jag inte förstår.

1. Ta seden dit man kommer.
Borde det inte vara "assimilera den rådande seden dit man kommer och lämna din gamla sed hemma"? När vi ändå snackar kan vi väl också avveckla turism. Den förstör.

2. Det papperslösa samhället.
Inte så länge Jag och jag själv är prez. Forgetabaåtit!

3. Holland är ett land.
Nej, det stämmer inte. Holland ligger under vattennivån. Då är man inte ett land. Då är man botten. De försöker hela tiden jinxa och kollra bort detta minst sagt angelägna problem med att ständigt byta namn på sitt land. Så fort någon ifrågasätter "är verkligen ni i Holland ett land?" svarar de bara "Men vi heter ju Nederländerna, inte Holland."
De är väldigt smarta, men börjar man inte bli väldigt less på dem nu?
Öppna dammarna en gång för alla.

4. Demokrati.
Efter valet säger partier som gått bakåt att de "satsat på fel frågor" och "inte känt av vad folket önskar". De brukar ofta också avsluta med "det är inte folket det är fel på, utan det är oss". Jag fattar inte. Partier ska satsa på den politik som de själva vill föra och strunta i om folk håller med dem. Genom att hela tiden klandra sig själv tar man bort folkets makt. Folket har makten att rösta på den politik de vill. Men sen råkar det väl ibland vara, som Rousseau sa, så att folket alltid kommer vara dumt och barbariskt.
Att folket röstar fel är något vi får leva med.
Politiker som inte vet vad de vill annat än att ha makt borde byta karriär.
De borde joina Jag och jag själv.

5. Riksbanken höjer räntan.
Jaha, är det bra eller dåligt? Ska man sälja sina fonder? Ska man skratta åt stackare med dyra lån? Ska man känna trygghet för att de håller nere inflationen? Man vill ju bara vara glad.

6. Snook är dåliga.
Nej, de är bra.

7. TTA är bra.
Nej, de är dåliga.

8. Johan Ericsson och Anders Teglund är genier.
Det stämmer inte. Anders och Johan är vanliga människor precis som ni. De handlar mat och går på toaletten och läser morgontidningen och följer Idol och hatar släktsammankomster och gillar hemvändarutgångarna på jullovet och har dålig morgonandedräkt och såg upp till Lyxsén då men inte nu och tänker på bröst och klitoris lite mer än de vågar erkänna.
Jag och jag själv är som ni.

9. Virtuositet är värdelöst, det finns en sanning i myten om den okunniges mystiska genialitet.
Nej, det gör det inte.

10. Svensk film är dålig.
Nej, den är bra. Lia Boysen, Josef Fares, Om jag vänder mig om, Tova Magnusson-Norling, Kjell Sundvall-Bergkvist-Lönnå, knark, våld och familjedrama, Dalarna, Skånegatan, Pernilla August. Tack för att ni finns på film. Och i verkligheten.




9 Kommentarer:

Frågan är väl om inte Anders Teglund och Johan Ericsson tänker ännu mer på snoppar, pescatoris och stjärmuskler ännu mer än vad de tänker på klitoris och bröst.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 5:38 em  

.....

Jag tycker, till skillnad mot jagochjagsjälv, att det ligger mycket sanning i punkt 8.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 7:58 em  

.....

om inte du tänker på bröst och klitoris, johan ericsson, så gör då jag det så mycket att det blir över för två.

bögo.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 9:59 em  

.....

Är det kanske så att Fredagslistan börjar kännas som ett ok snarare än en lisa?
Nian är ju egentligen två olika saker. På a) är svaret ja och nej. På b) Nej och ja.
Ni var för kategoriska, lite otydliga. Lite otypiskt för att vara er.
Förutom Nian är det annars klockrent, jag vill inte bara klaga.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 12:11 em  

.....

ja du har rätt chips. det var otydligt. men så här då:
folk tycker att viruositet är värdelöst och att de tror på den okunniges mystiske genialitet.
det tycker inte vi.
typ.

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 3:17 em  

.....

Så ni menar att virousitet är biets knän och att de som verkligen kan något är bäst? Kategoriskt alltså? Jag fattar. Sieg heil.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 7:20 em  

.....

Alltså, jag är i Överkalix och vill bråka. De båda påståendena har inte med varandra att göra.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 7:21 em  

.....

Och det var alltså jag som sa sieg heil, jag påstår inte att ni gjorde det.

Nu är det mitt i natten och jag är hemma och jag säger det inte längre. Man ska inte skämt om sånt, särskilt när man lyssnar på först Through My Sails med Neil Young och sen Here Comes A Regular med Replacements. Då ödmjukar man sig, eller så är man psykopat.

Det är världens deppigaste låtar. Alltså på det där bra sättet.

Åh! Shit! nu är det Almost med Harmonia. Ursäkta om jag går och dör en smula.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 1:38 fm  

.....

Uttryck jag inte förstår: Det blir mer bistånd om vi ger mindre pengar.

Jag kan gå med på att vi får mer bistånd per investerad krona om vi ger mindre, men jag har svårt att se den truismen tillämpas praktiskt när det gäller skolan, vården eller lokaltrafiken.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 2:43 em  

.....

Skriv en kommentar