Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
torsdag, november 03, 2005

Amerikansk kultur

Amerikansk kultur är verkligen vår tids lågvattenmärke och genialitet på en och samma gång. Bara i amerikansk konst kan man känna sig så förolömpad och köpt på förhand. Produktion för profit och bla bla bla. Men(!) Bara i den amerikanska konsten kan det oväntade, intellektbefriade, otroliga och traditionsbrytande hända. Europa är betyngt av tradition. Allt en konstnär gör antingen bryter eller adderar material till traditionen.

Exempel på dålig amerikansk konst:

Scrubs
Michael Moore
Moby
Naomi Klein
Ja Rule
Steve Reich(gränsfall)
Ungdomsriktad film med "snyggt" soundtrack
Oprah Winfrey

Exempel på bra amerikansk konst:

Paul Auster
Alfred Hitchcook
Stanley Kubrick
Cannibal Ox
Steve Reich(gränsfall)
John Cage
Morton Feldman
Seinfeld
Curb your enthusiasm
Jerry Springer




1 Kommentarer:

Tack Jag och jag själv för att ni går ut och offentligt fördömer Scrubs! Det behövs verkligen. Många, även människor i min närhet som jag tidigare älskade och respekterade, lever med vanföreställningen att Scrubs är roligt.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 1:14 fm  

.....

Skriv en kommentar