Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
lördag, november 05, 2005

Helloween 2005

För exakt 2 år sen träffade jag en högt uppsatt säljare från CocaCola Sverige. Eftersom jag är intresserad av företagarimperialism ställde jag såklart många frågor. Han berättade med ett brett leende hur han låg bakom Halloweenlanseringen i Sverige.

Det finns några få storhelger i vårt land och dessa är otroligt viktiga för handeln. Allhelgonahelgen var förr den näst största helgen efter jul. Vi åt dyrt och mycket innan vi hyllade de döda. Men av någon anledning tappade helgen mot slutet av milleniumet. Svensk handel fick kalla fötter - något måste göras.
I mitten av 90-talet går man ihop över koncerngränserna för att diskutera. Alla stora höjdare är där. Likt ett maffiamöte satt Axfood (fd Dagab), ICA, CocaCola och Svenskt Näringsliv kring ett bord. En av dem är vår CocaCola-säljare. Där knäcks idén att man ska lansera Halloween och de skrider till verket. På bara några år är den nya högtiden etablerad och planen gick bättre än de vågat hoppas på.

År 2005 tycker jag mig se att vinden har vänt. Halloween är på tillbakagång sina stora säljkrafter till trots. Av någon anledning har vi inte riktigt tagit till oss det nya, vi såg igenom bluffen. Vive la resistance!

I år rånades många värdetransporter och precis inför storhelgen tar Securitas det mycket kontroversiella beslutet att stoppa kontantflödet. Även om ingen offentligt går ut och beklagar sig kan jag ana en väldig aggression hos Matmaffian. Kreditkort till trots är kontanter fortfarande helt avgörande för en lyckad storhelg.

Min dröm är att vi skulle lyssna på muslimerna istället för jänkarna angående Allhelgonahelgens framtid. Vi borde, likt ramadan, låta bli att handla mat. Tänk er att man inför helgen köper sin lammstek och på fredagen stoppas pengaflödet. Ingen handlar något under hela helgen, inte ens öl. (INTE ENS ÖL!)

Om vi bara få över Securitas på vår sida kan vi nog ta makten från Matmaffian åtminstone en helg om året. Judar firar väl ändå inte Halloween, eller?

Jag kan inte heller låta bli att ta till mig den franska underklassens revolt mot det samhälle som så länge våldtagit dem. Vi borde ansluta oss, men på ett svenskt manér. Allhelgonahelgen 2005 är startskottet för en tyst men subversiv protest.

Om vi blir tvungna att ta bort någon föreslår jag Claes Runheim (fd Åkesson). Ska vi någon gång göra revolt tycker jag vi ska passa på att plocka den fähunden. Sen tar vi resten.

Om två år kanske det är jag som ler bredast när jag träffar CocaCola-säljaren.




0 Kommentarer:

Skriv en kommentar