Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
måndag, november 07, 2005

Silencissimo!

Förresten, hur stimmar man 4'33 ?
Ingen kan ju hävda något annat än att det är ett konstmusikstycke och ALLA konstmusiker är väldigt noga med STIM. Här läggs inte ut musik på nätet bara för att folk ska få ta det gratis.
Men tystnaden, kan man stimma den? Om P2 spelar 4'33 kommer de med all sannolikhet att rapportera det till STIM och Cage får betalt. Men om det blir ett sändningsuppehåll, och således tyst i några minuter, kan man då hävda att de spelat detta stycke? Eller i alla fall delar av det?
John Cage var nog före sin tid. Han var kanske den första Jag och jag självaren. Tog patent på tystnaden på samma sätt som vi claimar egofikusering och mustascher.

Ikväll tänker jag på Monica Z. Denna gigant som under sina sista år valde att tystna. Tänk om alla gjorde som John Cage och Monica.




0 Kommentarer:

Skriv en kommentar