Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
tisdag, januari 24, 2006

Vad ska man med kunskap till?

Jag har börjat läsa en kvällskurs på universitetet. Mellanösterns religioner. (Ja, jag är i en period fylld av tveksamma beslut och sökande) (Men vad läser du då som är så klockrent?)

Satt mycket och funderade på något föreläsaren inledde med. Att kunskap krossar fördomar. Det fick mig att reflektera över vad jag gjorde där och vad alla andra gjorde där. För mig är fördomar något väldigt intressant, kanske intressantare än själva kunskapen. Om man rangordnar saker jag gillar kommer nog fördomar tvåa. Mitt mellan tjejer och Fireside.

Jag hade tänkt lära mig mer om judarna och det där, men varför? Jag gillar ju judendomen och är faschinerad av judefördomar. De roligaste skämten är ju judeskämt. Sen har vi ju Seinfeld och Castanza och det där.

Men nu satt jag i en samling som inte uppskattar judeskämt. De var på andra sidan. De kunde massa olika högtider och folkslag som till exempel Eséer och Chanukka. Kunskapsmänniskorna.

Krasst sett så har jag två sätt att tillägna mig den här kursen:

1. Läsa den för att kunna få kunskap och således aldrig mer kunna skämta fördomsfullt igen. Jag blir en torr källa till sann kunskap. Funkar på vissa, men inte alla, fester.
2. Använda kunskapen till att dra skämt som kräver en väl insatt lyssnare. Han bör till exempel känna till att Eséerna var ena torra jävlar som bodde ute i öknen omring 40 e kr. och sen försvann. Funkar på vissa, men inte alla, fester.

Man vet inte förrän efteråt vilket av alternativen som vann. Hur som helst kommer jag aldrig mer kunna dra skämt som enbart bygger på mina fördomar.
Alltså: vill jag ha den här kunskapen eller inte?

(Ja, jag är i en period fylld av tveksamma beslut och sökande)




7 Kommentarer:

Kunskap är en börda som är lätt att bära, lär någon klok person ha sagt. Ser fram emot att du delar med dig mer av dina nyvunna kunskaper och gamla fördomar.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 1:34 em  

.....

undrar om du blir en sån kunskapsperson (eller nörd som vi lite fräckt säger här i förorten) som skrattar ogenerat åt sina skämt om eséerna, lyckligt ovetande om sitt utanförskap, eller om du blir typen som lite förtvivlat försöker förklara dig i efterhand när ingen förstår.

alternativt blir du typ 3, som inser sin situation och lägger ner det här med humor helt och hållet och istället ägnar sig åt värdigare sysselsättningar. som schack. eller rollspel.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 2:15 em  

.....

eller badminton!

Skrivet av Anonymous Anonym @ 2:16 em  

.....

förmodligen Bowling.

är inte så smart men vill gärna känna mig smart.

Därför passar bowling bäst. Man kan låtsas som att man kan räkna ut serierna, men datorn gör det ändå åt en.
Bara att spela med.

Och dessutom: Gubbigt värre!

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 2:34 em  

.....

bowling är väl det ultimata mycket snack men lite verkstad. "bowla gör man ju aldrig" säger a. "ja fan vad grymt det gör vi" säger b.

sen går a och b ut och dricker öl istället. (förutsatt att a och bs kombinerade ålder inte överstiger 60, då de redan äger bowlingklot, egna skor och matchande väska.)

Skrivet av Anonymous Anonym @ 6:38 em  

.....

ungefär som det här med att skaffa sig en utbildning då.

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 10:46 em  

.....

du får skaffa dig en kompiskrets som pratar jiddisch, så du kan använda uttryck som "verklempft" och "goi"

Skrivet av Anonymous Anonym @ 4:54 em  

.....

Skriv en kommentar