Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
fredag, januari 05, 2007

Fredagslistan JOBBSNACK

Idag har jag jobbat tillsammans med en bensinmacksveteran. Hon är närmare 60 och har jobbat på mack i 22 år. Träskor. Betalar för sig (till och med lakritspipor). Röker röda (fd. gula) Right. Älskar sitt jobb. Älskar även att jobba och att göra rätt för sig. Jobbar hårt. Plockar fram läsk och anmärker på tomma hyllor. Hon pratade mycket. Jag höll med om allt. Här kommer ett axplock:

"De kriminella älskar mig. De ser mig som en mackmorsa. Jag säger åt dem direkt och sen vet de vad som gäller. De ställer ner sina påsar vid entrén och skulle aldrig snatta."

"Jag ser direkt när någon tänker smita från en betalning. Sånt syns. Då stänger jag pumparna och stirrar ut dem."

"Jag är så less på att äta dessa baguetter. Korven med. Och hamburgarna."

"Jag kan inte vara chef. Jag kan inte bossa över folk. Alla ungdomarna är mina vänner. Susanne sa alltid till mig att jag måste vara hårdare, men jag kunde bara inte. Sån är jag."

"Så då fick jag läxa upp henne. Trots att hon var chef. Sa att hon måste ju ta tag i det. Det kan ju bara inte vara så här. Och sen kom hon till mig och tackade mig för att jag tog tag i det."

"Ingen gillar ju Clemens [Distriktschefen]. Han kan ju inte hantera folk, man måste ju kunna det. Men han är på väg bort, det tror jag. Det tror alla. Han sitter löst. Det är hans tur nu."

"Jag gillar också musik. Jag och min gubbe har alltid spelat musik. Det är allt möjligt. Mycket rock."

"Jag brukar säga det till alla ungdomar att se till att ta er härifrån. Ni vill ju inte vara här. Jag älskar detta men inte ni. Se till att göra nåt som ni vill för här blir ni bara fast."

"Han har ju inga armbågar. Så jag fick ju ligga på honom. 'Se folk i ögonen! Håll koll på plattan!' Nu är han inte lika mesig längre. Men så fick jag ligga på också."

"Det är förjävligt med a-kassan."

"Så det var ju i princip jag som styrde det stället. Jag var ju bara ställföreträdare, men hon svarade ju aldrig, trots att hon var chef. Så det var ju bara jag som ställde upp. Jag sa ju till ungdomarna att 'Ring mig om det är nåt'. Så de ringde mig, för hon svarade ju inte. Men jag sa sen till henne på morgonen att 'Jag ska ha betalt för mina tre timmar som jag var här igår'"

"Ja precis, fascistsätt! Många chefer på Statoil kör med den där hemska stilen."

"Jag lyssnar på folk. Alla ungdomar, killarna, kommer till mig med sina kärleksproblem. Gråter. Jag är som en socionom egentligen. Susanne säger det till mig, att jag skulle kunna bli socionom utan utbildning. Men det är ju bara att jag lyssnar på folk."

"Jag och Susanne är ju lite vilda. Vi har samma galna humor."

"Att du orkar stå här själv i två timmar sen jag gått. Blir det inte tomt?"

"I Billdal går det en pall ved på två dar. Det är ju alla villor du vet."

"Telefonen gick ju i ett. Hyrbilarna du vet. Så när jag kom hem var jag så less att när det ringde fick min gubbe svara. Jag orkade inte mer telefoner."

"Så jag köpte en sån där fäll åt hunden. Sofia hade ju inte tänkt på det Hon höll ju den alldeles för hårt. Låta hunden ligga sådär på det kalla stengolvet hela dagarna! Sen gav jag den till hunden och då la hon sig på den. Låta henne ligga sådär på kalla golvet! Nej, hunden är för hårt hållen."

"Men då sa jag till henne att säg så här till honom 'Du får inte äta upp gröten och du får inte borsta tänderna'. Så gjorde hon det och nästa dag var hon så glad, hon tackade mig, han hade ätit upp och borstat tänderna. Man får ju göra lite så ibland med småbarn. Jag vet ju, jag har ju varit dagmamma och allt."

"Ja det är skönt att göra lite kontorsjobb ibland. Jag gillar det. Komma undan lite. Fakturera lite och skicka iväg lite brev."

"Det är gott med öl. Jag dricker inte vin. Ta en kall öl bara. Det gillar jag."

"Så nattade jag dem alla fyra. Jag stod här och så var en vagn här och så sängen. Först somnade han då, han somnade alltid direkt. Men henne fick jag natta ett tag. Men till slut sov ju alla. Då stängde man dörren och så fick de sova några timmar."

"Det är ju viktigt med drickorna i den kylen. Det är ju det första kunderna ser. Det får inte vara tomt där. Det är ju bara att beställa in! Det har man ju i huvudet, hur svårt är det?"


Vi jobbade i fyra timmar och detta är alltså bara ett axplock. Var kommer alla samtalsämnena ifrån? Puh.




6 Kommentarer:

Jävlar i min låda. Hade du bandare med dig?

Skrivet av Blogger Hans @ 8:23 fm  

.....

man kan säga att hon bankade in en handfull samtalsämnen och sen fastnade en bråkdel.

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 11:45 fm  

.....

Fascinerande med dessa "pratmänniskor". De verkar vara helt outtömliga.
Och alltid själv i centrum, både ställföreträdande chef och socionom....

Härliga människor. Ett enkelt liv på nåt sätt.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 12:46 em  

.....

Det var en del motsälsefullt i de där kommentarerna. Eller så blir jag enbart förvirrad av alltihop.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 2:46 em  

.....

Vi pratar ju ofta om vad som är humor och vad som inte är det. Vad som vore idealbilden av humor vore om bensinmacksveteranen hette Matilda och bloggade under titeln Matildas fikarum, och skriver här att hennes egna kommentarer är motsägelsefulla. Det skulle vara så meta-motsägelsefullt, liksom.

Skrivet av Blogger Hans @ 3:47 em  

.....

gwendur: haha, ja det är så meta att jag inte kan förstå längre. det är ju värre än relativitetsteorin. metafysiskt dilemma, eller nåt.

matidla: det är klart att de är motsägelsefulla. bara det här med att hon själv inte anser sig vara en bra boss samtidigt som hon bossar över chefen. eller vad sägs om att hon säger att hon lyssnar på folk, fast inte låter mig säga något alls på 4 timmar.

sven: ja de är helt fascinerande. de går på tomgång och full fart på samma gång. det är också nåt speciellt med människor som säger att de vet. för alla buddister vet ju att om man säger att man vet något, så har man inte fattat något.

Alla: Det känns skönt att ni också har tagit del av hennes resonemang. Det känns lite lättare nu. Tack för att ni stod ut. Jag (om någon) vet hur uttråkande det kan vara på nåt sätt med det här snacket...

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 6:08 em  

.....

Skriv en kommentar