Jag och jag själv

Start
Radioteater
Propaganda
Forum
Musik
Highlights
Bengt Pohjanen
Shop
Jojs-klubben
Arkiv
Kontakt

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker
Bloggtoppen.se
fredag, januari 26, 2007

Fredagslistan SVARTA TORSDAGEN

Den 24 januari är den dag då svenskarna är som allra fattigast. Jag hade inte tänkt bry mig om det, utan hade förberett en helt annan lista i onsdags. Men sen kom vad jag vill kalla för Min Personliga Svarta Torsdag. Alla är vi satta i ett sammanhang, ingen är lämnad åt endast sina egna handlingar. Att min svarta torsdag blev som den blev är ingen slump. Man kan snacka om karma hit och slarv dit. Jag är inte rätt man att avgöra varför allt hände. Jag kan bara inte låta bli att se det hela i nåt slags större sammanhang.

1. Jag åker på en bot på spårvagnen för att mitt hundrakort var slut och jag chansat. 800 kr.

2. Mitt bredband är avstängt pga obetald faktura. Konstigt tycker jag, eftersom när jag kollar på den ser jag att jag som vanligt skrivit "Bet 10/1 -07 Död åt Tengil" på den. Jag ringer Bredbandsbolaget som bekräftar att jag inte betalat dem. De vill ha 670kr nu istället för 400kr. Eller bara ett kvitto på att jag har betalt.

3. Det dimper ner ett brev från inkasso som hävdar att jag inte betalt Glocalnet heller. Jag letar reda på fakturan och läser att jag som vanligt skrivit "Bet 10/1 -07 Life's a bitch and then you die" på den. Vad är fel? Mitt internet funkar ju inte så jag åker till biblioteket för att kolla hur mitt konto ser ut.

4. På biblioteket får jag reda på att jag är spärrad för att jag har en bok som jag inte lämnat igen. Av någon anledning har de skickat påminnelser och krav till min förra adress (vilket de inte gjorde i höstas). Min skuld har tickat på till 600 kr. Och jag får INTE låna internet. Eller se hur filmen slutade, för den delen. (det senare ett Karl-Bertil Jonsson-citat som jag ville få in) (det gick sådär)

5. Jag åker till banken för att reda ut ett och annat. Där visade det sig att alla mina räkningar som jag gjorde den 10/1 drogs från fel konto. Alltså ett tomt konto. Sånt tar tid att märka om man inte hänger på sin internetbank varje dag. Detta betyder att jag måste betala dubbla räkningar nu den här månaden, plus alla avgifter och skit. Eftersom jag är en skön snubbe har jag såklart inte sparat de 4600 kr som jag borde, utan jag har ju kört på med kortet i baren som vanligt. Synnerligen obekvämt.

6. Jag ska hämta ut en synth på bussgods. Jag har inte fått någon bekräftelse på att den kommit dit, varken sms eller brev, men går ändå dit med referensnumret. Det visade sig att jag var en dag för sen. De skickade tillbaka synthen dagen innan. "Retligt, retligt" sa gubbfan bakom diskjäveln.



Var allt mitt fel? Nej, såklart inte. Felet, skulden, ansvaret eller problemet ligger inte hos mig. Att jag lever i ett samhälle som gör mig trött och fattig i januari kan inte vara mitt fel. Jag kan inte vara den enda. Eller är jag det? Finns det inga postmoderna teorier som kan befria mig från detta personliga ansvar?


FOTNOT: Eftersom min pappa äger Fazer eller Cloetta eller nåt kunde han hjälpa mig med böterna. Om jag lovade att jag ångrade mig.




8 Kommentarer:

Här kommer några förslag på teorier som kan hjälpa:
New age teori: Du skapar ditt eget Karma. Ta på dig skulden och förändra framtiden.
Kristendom: Du är alltid skyldig eftersom du är född.
Naturvetenskap: Om man inte betalar i tid så blir man skyldig.
Buddhism: Betala dom som kräver dig pengar lite mer än dom vill ha och lev ännu fattigare.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 2:45 em  

.....

Jag känner för dig, faan också, men vad hjälper det dig. Men föräldrar brukar vara förstående och hjälpa sina barn.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 10:12 em  

.....

inte för att det hjälper, men välkommen till min värld. den är hård och oresonlig. själv fick jag precis en räkning på en toalettstol som jag inte bett om. 2315 spänn rätt ner i avloppet. fuck allt.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 3:31 em  

.....

hur fan bär man sig åt för att få en räkning på en toalettstol? bärätta!

Skrivet av Anonymous Anonym @ 9:10 fm  

.....

Kan det vara så att den gode chopper sputt eller skitit sönder en toa på nån turné?

Skrivet av Anonymous Anonym @ 12:50 em  

.....

"en räkning på en toalettstol som jag inte bett om"

låter som att du fått en toalettstol som inte du bett om. Kanske är det någon annan som tycker att du verkar sakna en toalettstol? Att det kanske är så att du inte verkar använda dig av dem. Och att denne person beställt en toa åt dig, utan att du bett om det, och nu får du betala för skiten?

Skrivet av Blogger Jag och jag själv @ 2:21 em  

.....

jag förstår hur det känns, penga ångest suger. du vet att jag vet!

Skrivet av Anonymous Anonym @ 2:32 em  

.....

Du hade fått alla poäng av alla möjliga, om det bara inte hade varit före "kortet i baren"-köret. Det är noll stilpoäng och noll bra.

//Benny.

Skrivet av Anonymous Anonym @ 9:41 em  

.....

Skriv en kommentar